« اقتصاد مقاومتی از شعار تا عملجوانان امروز... »

اهمیت سرسبزی از منظر دین مبین اسلام


این تصور ممکن است پیش آید که در دین جایی برای طرح مباحثی چون سرسبزی و طبیعت و اینگونه مباحث وجود ندارد، اما باید دانست که دین مبین اسلام دینی کامل و جامع است و مسئله به این مهمی را بی جواب نگذاشته است.


در قران کریم بزرگ کتاب آسمانی این دین بشارت های بسیاری به بهشت داده شده است که اولین وصف بهشت: جنات، باغ ها است که چنین وچنان اند، پس سرسبزی و طبیعت از چنان ارزشی برخوردارند که انسان ها را برای تشویق به کارهای نیک به چنین باغ هایی بشارت می دهند.
در روایات اسلامی نگاه به سبزه موجب نشاط و شادابی شمرده شده است. در روایتی از رسول گرامی اسلام وارد شده است:« وَالنَّظَرُ إلَى الخُضرَةِ يَسُرُّ؛ نگاه کردن به سبزه شادی می آورد.»(صحیفه امام رضا علیه السلام، ص۲۳۹)
در روایت دیگری دیدن سبزه موجب نور چشم دانسته شده است:«النّظر إلى الخضره يزيد في البصر؛ به سبزه نگریستن بینایی را فزون می کند.(نهج الفصاحه، ح ۱۴۶۳)
مقام معظم رهبری درمورد درختکاری و اهمیت طبیعت می فرمایند:«سنت درختکاری، خیلی سنت خوبی است. کار ما که درخت میکاریم، یک کار نمادین است. ما یک درخت میکاریم، معنایش این است که جوانها که چندین برابرِ نیروی یک آدم پا به سن گذاشته‌ای مثل ما در آنها وجود دارد و نشاط بیشتری دارند، تعداد بیشتری درخت بکارند و مردم عزیز کشورمان عادت کنند به سنت ایجاد این وسیله‌ی حیات. درخت و گیاه، مظهر حیات و زندگی است؛ خودش هم زنده و زندگیبخش است و فضا را برای انسان و حیوان، فضای قابل زیستی میکند. توجه به گیاه، فقط مسئله‌ی تأمین خوراک نیست؛ بلکه تأمین فضای حیاتی برای انسان است. بنابراین گیاه خیلی مهم است.»(بیانات در تاریخ ۸۸/۱۲/۱۸).
از آنچه که در این مختصر بیان شد اهمیت فضای سبز و طبیعت از منظر دین اسلام روشن شد.

نوشته شده توسط:فاطمه درویشی


برای مطالعه بیشتر کتاب زیر را دانلود کنید:

 

 

نمایش فایل های پیوست:


موضوعات: مقاله, مناسبت ها
   دوشنبه 16 اسفند 1395


فرم در حال بارگذاری ...