برخی از نکات مطرح شده در جزء ۷ قرآن کریم 

* این جزء از قرآن کریم، بخشی از آیات سوره مائده و بخشی از سوره ی انعام را در بر گرفته است.

* بیان انواع قسم و کفاره قسم در آیه ۸۹ سوره مائده.

* حرمت صید در هنگام احرام در آیه ۹۵ سوره مائده 

* کثرت افراد ناپاک دلیل بر حقانیت آنان نیست. (مائده/۱۰۰)

* سوالات نا بجا نکنید، برخی از سوالات زیاد که پرسیده می شود باعث سخت شدن کار می شود. (مائده/۱۰۱)

* دلیل نامگذاری این سوره، بحث مائده آسمانی در آیه ۱۱۲ است.

* یکی از ادله قرآنی بر جواز توسل به اولیای الهی همین آیات درخواست مائده ی آسمانی است.

* سوره انعام مکی است و جبرئیل با بدرقه هفتاد هزار فرشته این سوره را بر پیامبر نازل نموده است.

* اگر خداوند بخواهد زیانی را به کسی برساند جز او نمی تواند آن را برطرف کند و اگر بخواهد خیری برساند تنها خداست که بر هر چیزی تواناست پس همه ی امیدمان به خدا باشد. (انعام/۱۷)

* پیامبر حتی نسبت به کسانی که از هدایت او رویگردان بودند، دلسوز بود. (انعام/۵۲)

* در این سوره خداوند دو مرتبه رحمت را به خود نسبت داده است، در آیه ۱۲ در مورد قیامت و در آیه ۵۴ برای دلگرم کردن مومنان در دنیا.

* همنشین گناهکاران نشویم. (انعام/۶۸)

* به کسانی که غیر خدا را می پرستند ناسزا نگوییم؛ چرا که زمینه ی بی احترامی به خدا را فراهم می آوریم و در گناه آنان شریک می شویم. (انعام/۱۰۸).

با نگاهی به تفسیر نور، محسن قرائتی


موضوعات: تفسیر قرآن
   پنجشنبه 26 فروردین 1400نظر دهید »

مراد از غمی پس از غم در آیه ی ۱۵۳ سوره آل عمران چیست؟

در این آیه چنین می خوانیم:(إِذْ تُصْعِدُونَ وَلَا تَلْوُونَ عَلَىٰ أَحَدٍ وَالرَّسُولُ يَدْعُوكُمْ فِي أُخْرَاكُمْ فَأَثَابَكُمْ غَمًّا بِغَمٍّ لِّكَيْلَا تَحْزَنُوا عَلَىٰ مَا فَاتَكُمْ وَلَا مَا أَصَابَكُمْ وَاللَّهُ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ)

تفسیر نور در این مورد چنین می گوید:

 درباره جمله ی «فَأَثٰابَکُمْ غَمًّا بِغَمٍّ» تفسیرهای گوناگونی مطرح شد است از جمله:

 ۱. خداوند به لطف خود، غم پیروزی کفّار بر مسلمانان را جایگزین غم از دست دادن غنائم ساخت.

 ۲. خداوند به سزای غمی که بر دل پیامبر وارد کردید، شما را دچار غم و اندوه فراوان کرد.

 ۳. خداوند به سزای فرار از جنگ و نافرمانی از پیامبر، غم‌های فراوانی را یکی پس از دیگری بر شما وارد کرد. 

بر اساس روایات، غم اول شکست در جنگ احد و غم دوم، تسلّط خالدبن ولید بر مسلمانان بود که موجب افزایش اندوه آنان از شکست در جنگ احد گردید. 

تفسیر نور، ج۱، ص۶۲۸


موضوعات: تفسیر قرآن
   یکشنبه 26 بهمن 1399نظر دهید »

*داستان عروج حضرت عیسی در آیات صدو پنجاه و هفت و صد و پنجاه و هشت از سوره نساء
*انواع گوشتهای حرام:
مردار، خون، گوشت خوک، آنچه برای بت ها ذبح شده ، آنچه که خفه شده ، آنچه که شاخ خورده، آنچه که پرت شده، به واسطه شکنجه و بیماری مرده، به وسیله درنده مرده و یا آنچه با بخت آزمایی به دست آمده.«آیه سه سوره مائده
*لزوم امامت امام علی «علیه السلام» در آیه سه سوره مائده الیوم اکملت لکم…. به واسطه اینکه این قسمت در عید غدیر نازل شده و در کتب شیعه و اهل سنت آن را مربوط به امامت امام علی «علیه السلام » دانسته اند.
*در آیه بیست و شش سوره مائده داستان چهل سال آوارگی یهود بیان شده است.
*داستان هابیل و قابیل پسران حضرت آدم از آیه بیست و هفت به بعد ذکر شده است .
*آیه پنجاه و پنج سوره مائده دلالت بر ولایت امام علی «علیه السلام » دارد زیرا وی تنها کسی است که در حال رکوع به فقیر کمک نمود.
نوشته شده توسط: رهرو

کلیدواژه ها: تفسیر مختصر
   سه شنبه 17 مرداد 13963 نظر »

*روشی جالب در بیان امر به معروف و نهی از منکر در بیان آیات مربوط به حرمت شراب(برخی از امور باید به صورت تدریجی بیان شوند):

۱- از میوه خرما و انگور هم شراب می گیرند و هم روزی نیکو«نحل/آیه شصت و هفت»
۲- در حال مستی نماز نخوانید «نساء/آیه چهل و سه»
۳- در آن گناهی بزرگ و منافعی برای مردم است و گناه آن بزرگ تر است«بقره/ آیه دویست و نوزده»
۴- شراب و قمار پلید و از اعمال شیطان اند«مائده/ آیه نود»
* یکی از دلایل شیعه بر لزوم جانشینی ائمه اطهار بعد از پیامبر آیه پنجاه و نه سوره نساء است. و دلیل ایشان این است که این آیه در زمان جنگ تبوک که پیامبر امام علی را به جای خویش در شهر گذاشت نازل شد و نیز همه مفسران شیعه اولوالامر را به امامان معصوم تفسیر کرده اند.
*احکام قتل عمد و غیر عمد در آیات نود و دو و نود و سه سوره نساء بیان شده است.
* در آیه صد و دو از این سوره نحوه نماز خواندن در حین جنگ گفته شده است.
* در اسلام مهاجرت از اهمیت ویژه ای برخوردار است. این مطلب از آیات نود و هفت تا صد سوره نساء دریافته می شود، در این آیات عذاب کسانی که توان هجرت از سرزمین کفر دارند و به این امر مبادرت نمی ورزند، و نیز پاداش نیکوی کسانی که در راه خدا و رسول او مهاجرت می کنند بیان شده ست.
نوشته شده توسط: رهرو

کلیدواژه ها: تفسیر کوتاه
   سه شنبه 17 مرداد 1396نظر دهید »

در این نوشتار برخی از نکات موجود در جزء چهار بیان می گردد:
* منظور از ریسمان الهی «حبل الله» در آیه صد وسه سوره آل عمران اسلام، قرآن و ائمه اطهار است.
*در این جزء در چند آیه به اهمیت امر به معروف و نهی از منکر پی برده می شود:
آیه صد و چهار آل عمران که می گوید: باید ازمیان شما گروهی باشند که مردم را به نیکی فراخوانند.
آیه صد وده آل عمران که می گوید: شما بهترین امتی بودید که برای مردم پدیدار شدید زیرا به کار نیک فرمان می دادید و از کار ناپسند باز می داشتید.
آیه صد و سیزده و صد و چهارده آل عمران که می گوید: کسانی که از اهل کتاب امر به معروف و نهی از منکر می کنند از شایستگان اند و با دیگر اهل کتاب مساوی نیستند.
*در آیات صد و سی چهار و صد وسی و پنج از سوره آل عمران صفات متقین بیان شده است که از این قرارند:
انفاق چه در حال توانگری و چه در تنگدستی
فروبردن خشم
در گذشتن از خطای مردم
توبه پس از انجام کار زشت و یا ظلم به نفس
عدم اصرار بر گناه
*رمز پیروزی پیامبر اکرم در دعوت به اسلام، نرمخویی ایشان است. این مطلب را آیه صد و پنجاه و نه بیان می کند و نیز می گوید که اگر تندخو بودی مردم از اطراف تو پراکنده می شدند.
*در آیات یازده و دوازده سوره نساء برخی از قوانین تعیین ارق بیان شده است.
*آیه هجده سوره نساء می فرماید: توبه در هنگام مرگ بی فایده است.
نوشته شده توسط: رهرو

   شنبه 24 تیر 1396نظر دهید »

*در این جزء در دو مورد به صورت تمثیلی جریان زنده شدن مردگان بیان شده است تا پذیرش معاد قابل باور شود:

۱- در قالب داستان عزیر پیامبر در آیه ۲۵۹سوره بقره

۲-در قالب داستان پرندگان حضرت ابراهیم در آیه ۲۶۰سوره بقره.

*در مورد انفاق چند مطلب در این جزء آمده است:

۱- انفاق خالصانه: به مثابه یک بذر= هفت خوشه=هر خوشه صد دانه، آیه ۲۶۱بقره

۲-انفاق ریاکارانه: به مثابه کاشتن بذر بر روی سنگ صاف که اگر رگبار ببارد از بین می رود. آیه۲۶۴بقره

۳-مال انفاق: از پاکیزه ترین اموالی که از زمین به دست می آورید، نه اموال نامرغوب و بی ارزش، آیه۲۶۷بقره

۴-صدقه به دو صورت پنهانی و علنی قابل انجام است که هر یک فوایدی دارد. آیه۲۷۱بقره

۵-مشخصات فقیران واقعی: +کتمان فقر+نشانه آن در ظاهر+عدم اصرار به مردم، آیه۲۷۳بقره.

*از آیه ۳۸ تا۴۸ سوره آل عمران با اشاره به داستان بچه دار شدن حضرت زکریا در پیری و حضرت مریم بدون همسر قدرت خداوند متعال بر هر کاری بیان شده است.

* در آیه ۶۵ سوره آل عمران اشاره به احتجاج یهود و نصارا بر دین حضرت ابراهیم شده که قرآن به ایشان جواب می دهد که حضرت ابراهیم قبل از شما بوده و تورات و انجیل بعد از او آمده اند پس چگونه ابراهیم یهودی یا نصرانی بوده است.

 نوشته شده توسط:رهرو

   دوشنبه 19 تیر 13962 نظر »

در این قسمت نکاتی از جزء دوم قرآن کریم بیان می شود.

در آیه ۱۴۲ماجرای تغییر قبله بیان شده است. در این جریان چند نکته حائز اهمیت است:

۱- بهانه جویی هایی که یهود در این جریان بیان می کردند.

۲-مطرح شدن بحث بطلان اعمال گذشته پس از تغییر قبله که خداوند با «ما کان الله لیضیع ایمانکم» به آن پاسخ می گوید.

۳- امت اسلام امت میانه است. قبله مسیح به سمت شرق و قبله یهود به سمت غرب اما قبله مسلمانان به سمت جنوب است.

۴- جریان تغییر قبله در کتب پیشین بیان شده بود و فقط تا زمانی که خانه کعبه از بت ها خالی شود مسلمانان رو به بیت المقدس نماز می خواندند پس جایی برای بهانه جویی نمی ماند.

در آیه ۱۵۴ بیان می شود که کسانی را که در راه خدا کشته می شوند مرده نخوانید بلکه آنان زنده هستند و شما نمی فهمید.

در آیه ۱۸۳ بحث وجوب روزه مطرح شده است. در این قسمت نکاتی قابل ذکر است:

*روزه بر اقوام پیشین نیز واجب بوده است« کما کتب علی الذین من قبلکم»

*در روزهای خاصی روزه واجب است«ایاما معدودات»

*ماه رمضان ماه نزول دفعی قرآن است«شهر رمضان الذی انزل فیه القرآن»

بخشی از این جزء به احکام و اخلاق طلاق می پردازد که برخی از آنها چنین اند: - چگونگی انجام طلاق - مقدار زمان عده - چگونگی طلاق قبل از ارتباط دو همسر -میزان عده زنی که همسرش فوت کرده - اخلاقیات لازم ضمن طلاق

در آیه۲۴۶ داستان پادشاهی طالوت بر بنی اسرائیل بیان شده است که از این داستان این درس گرفته می شود که شرایط حاکم جامعه برتری در علم و توانایی جسمی است و نه مال و ثروت.

این ها برخی از نکات جزء دوم قرآن کریم بودند.

   شنبه 17 تیر 13962 نظر »

*در این جزء سوره مبارکه حمد قرار گرفته است که فاتحه الکتاب و ام القران است و از این سوره به عنوان پایه و اساس قرآن یاد می شود، در این سوره خداوند متعال نحوه مناجات با خویش را به بندگان آموخته است.

*تفاوت مغضوب علیهم و الضالین در این است که در اولی گمراهان لجوج و دومی گمراهان معمولی مراد است.

*دومین سوره قرآن کریم سوره بقره است و دلیل نامگذاری آن به سبب سخن گفتن از گاو بنی اسرائیل در این سوره است.

*خداوند در آیه ۲۴این سوره به تحدی با مخالفان برخواسته و می گوید اگر می توانید یک سوره مانند قرآن بیاورید.

*داستان خلیفه اللهی آدم و سجده فرشتگان و جریان هبوط آدم از بهشت در آیه ۳۰ تا۳۸ این سوره

  *برخی از الطاف خداوند به بنی اسرائیل و درخواست های ایشان از خداوند در این جزء آمده است که از این جمله اند:

-نجات بنی اسرائیل از دست فرعون که پسران را می کشت و دختران را به بردگی می برد. آیه ۴۹

-شکافتن دریا برای بنی اسرائیل و غرق شدن فرعونیان. آیه۵۰

-تمدید میعاد سی شبه حضرت موسی به چهل شب و انحراف بنی اسرائیل و پرستش گوساله سامری.آیه۵۱

-سایه بان بودن ابرها برای بنی اسرائیل در بیابان و نزول من و سلوی«نوعی عسل طبیعی و پرنده» برای ایشان.آیه ۵۶

-جوشیدن آب در بیابان برای بنی اسرائیل به در خواست حضرت موسی. آیه۶۰

-تمنای غذاهای رنگارنگ از حضرت موسی. آیه ۶۱

-ماجرای گاو بنی اسرائیل. آیات ۶۷تا۷۳

پس از بیان این ماجراها در آیه ۷۵ خداوند نتیجه گیری می کند و به مسلمانان می گوید:چگونه از چنین قومی انتظار ایمان آوردن دارید؟!

*در این جزء با اشاره با این اعتقاد یهود که گناهکارانشان فقط چند روزی عذاب می شوند در آیه ۸۰و عقیده انحصار طلبی بهشت برای یهود و نصاری به نژادپرستی ایشان اشاره شده است.

*از داستان حضرت سلیمان و ساحران بابل که در آیه ۱۰۲ آمده است این درس گرفته می شود که هیچ کس بدون اذن خداوند قادر به انجام کاری نیست.

اینها برخی از نکاتی بودند که در جزء اول از قرآن کریم بود.

نوشته شده توسط: رهرو

   پنجشنبه 15 تیر 13962 نظر »