به نام خدای خوب حُسن یوسف های زیبا
سلام به بهترین مخلوقات خدا، دوستان خوب و عزیزم
?بحث حدیث چهارم کتاب چهل حدیث: کِبر
البته شما دوستان خوب من که اهل این رذیله اخلاقی نیستین خدا رو شکر.?
این ها رو میگم که به گوش اهلش برسه، اگر خدای نکرده کسی این جوری هست بشنوه و خودش رو درمان کنه.
?کبر با عجب چه فرقی داره؟
?عُجب، خودپسندی هست ولی کبر، بزرگی کردن بر دیگران. به عبارتی کبر نتیجه ی عجب هست.
?دلیل کبر چیه؟
?سبب اصلی کبر توهم کمالی در خود هست که بقیه رو فاقد اون کمال می بینیم.
?دلیل دیگه اش کم ظرفیتی هست.
?راه علاج کبر چیه؟
?اولین راه تو هر مشکل اخلاقی توجه به مفاسدش هست.
یه مفسده ی کبر اینه که آدم متکبر از چشم مردم میفته?
یه مفسده ی دیگه اش اینکه عذاب اخروی داره?
یه راه درمان این هست که ببینیم اصلا چیزی که به خاطرش داریم تکبر می کنیم اصلا کمال هست یا نه؟ ?
یه راه درمان این هست که به این فکر کنیم که من انسان هیچ نبودم و خدا همه چیز به من داده.
راه عملی درمان هم این هست که چند وقتی خیلی متواضعانه رفتار کنیم.
همین جور الکی ادای آدم های متواضع رو در بیاریم تا کم کم از تکبر دور بشیم.?
نویسنده: درویشی، براساس حدیث چهارم از کتاب چهل حدیث امام خمینی قدس سره
خب رسیدیم به حدیث سوم چهل حدیث امام خمینی قدس سره با موضوع عجب
?عجب چیه؟
همون خودپسندی.
اینکه کار خوبت رو بزرگ بدونی و به اون مسرور باشی.
?عجب کجاها هست؟
هم تو ایمان
هم تو اخلاق
و هم تو اعمال صالح
?مراتب عجب
یکی که بدترین اون ها هم هست اینکه اینقدر ایمان خودت رو بزرگ بدونی که به خاطر اون به خدا منت بذاری?
دومین مرتبه ناز آوردن به خداست.
سومین مرتبه این هست که خودمون رو به خاطر ایمان یا اخلاق یا اعمال طلبکار خدا بدونیم.
و یه مرتبه هم اینکه خودمون رو از بقیه مردم بالاتر بدونیم.
?چرا دچار عجب میشیم؟
به خاطر حب نفس
دوست داشتن زیادی خودمون.
?خب اگر خدایی نکرده به این مرض مبتلا بودیم چه کنیم؟
به مفاسدش فکر کنیم.
?کدوم مفاسد؟
باعث تنهایی میشه.
باعث میشه گناه هامون رو کم بشمریم.
به بنده های خدا با چشم حقارت نگاه می کنیم.
وادار به ریا میشیم.
پس آدم خودپسند باید بدونه که با این رذیله داره مرتکب گناهان زیاد دیگه ای میشه،
پس تلاش کنه که این رذیله رو در خودش ریشه کن کنه.
برگرفته از کتاب چهل حدیث امام خمینی قدس، حدیث سوم
⭕ریا یعنی اینکه فردی کار خوبی را انجام میده برای اینکه بین مردم مشهور به خوبی بشه . و برای اینکه در دل مردم جایگاه و منزلتی پیدا کنه .
⭕ریا چند جا اتفاق میفته .
?یکی توی عقاید خوب هست .
?یکی تو اعمال خوب هست .
?و یه موقع توی اخلاقیات خوب است .
⭕حالا اینکه چیکار کنیم که ریا را از اعمالمون دور بکنیم .
?یکی از راههای درمان ریا این هست که تصرف در قلوب رو مختص به خدا بدونیم . یعنی اینکه تصرف در قلوب را خدا انجام می ده پس ما عمل را برای مردم انجام ندهیم برای خدا انجام بدیم . از خدا بخواهیم که ما را پیش مردم عزیز کنه .
?یه راه علاج دیگه این هست که عمل رو فقط برای کسی انجام بدیم که این همه نعمت به ما داده
⭕از کجا بفهمیم کاری که داریم انجام میدیم ریا هست یا نه؟? به این حدیث امام علی دقت کنیم . امام علی میگن نشونی ریاکار سه تا چیز هست .
☘️یکی اینکه وقتی که مردم اون رو میبینند نشاط داره .
☘️اما وقتی که تنها هست کسل و بی حاله
☘️و دوست داره که مردم در مورد کارهایش با هم حرف بزنند و اون را مورد ستایش قرار دادند . پس مواظب باشیم اگر تو اعمالمون این سه تا نشونه رو داریم ممکنه که به ریا دچار شده باشیم .
موفق باشید و پیروز بهترین مخلوقات خداوند . ?
برگرفته از کتاب چهل حدیث امام خمینی قدس سره، حدیث دوم
متن حدیث:
*اولین شرط برای مجاهده با نفس تفکر است .
انسان عاقل لحظه تفکر بکند متوجه میشود که این بساط عالم برای چیز مهمی آفریده شده است .
پس با شیطان و نفس اماره مبارزه میکند و مجاهده میکند تا به جهاد با نفس موفق شود .
*دومین شرط برای مجاهده با نفس از عزم واراده است اینکه فرد اراده کند که با نفسش مبارزه کند .
*از امور لازم برای مجاهده با نفس مشارطه مراقبه و محاسبه است .
مشارطه آن است که فرد در اول روز با خود شرط کنند که برخلاف فرموده خداوند عمل نکند .
مراقبه آن است که در طول روز مراقب رفتار خود باشد که به شرطش عمل کند .
و محاسبه آن است که در پایان شب از نفس خود حساب بکشد که شرطش عمل کرده است یا نه .
*شرط دیگری که در جهاد با نفس بسیار مهم است تذکر و یادآوری انسان به خود است .
یادآوری بزرگی خداوند و نعمت ها و رحمت هایی که نسبت به فرد داشته است .
*امر دیگری که در راه جهاد با نفس به انسان کمک میکند ضبط قوه خیال است به اینکه پرنده خیال را مراقبت کند که بر هر شاخه ای ننشیند .
*از راههای دیگر جهاد با نفس موازنه است موازنه به این است که منافع و مضرات کاری را که انجام می دهد به آن بیندیشد .
*و بهترین علاج مفاسد اخلاقی در این است که هر مفسده اخلاقی را که در خود میبیند مردانه مدتی را در بر خلاف آن قیام و اقدام کند .
بشر به صورت فطری نیاز مند محبت و مهربانی است. هم محبت ورزیدن را دوست دارد و هم مورد مهربانی قرار گرفتن را.
کودکی را تصور کنید که تازه پا در این دنیا نهاده، به چهل روزگی که می رسد به نوازش اطرافیان واکنش مثبت نشان داده و لبخند می زند.
واکنش انسان ها آنقدر به مهربانی خوب است که در طول تاریخ دشمنان از حربه مهربانی و لطف استفاده کرده و افراد را فریب می دهند. همانطور که در دنیای امروز به بهانه دموکراسی به کشورگشایی می پردازند و یا با به راه انداختن جنبش های فمینیستی به اسم دفاع از حقوق زنان به اغراض خود می رسند.
اما خوب است بدانیم که در دنیا مهربانتر از رسول گرامی اسلام موجودی خلق نشده است. در قرآن کریم در مورد ایشان در آیه128سوره توبه آمده است: لَقَدْ جَاءَكُمْ رَسُولٌ مِّنْ أَنفُسِكُمْ عَزِيزٌ عَلَيْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِيصٌ عَلَيْكُم بِالْمُؤْمِنِينَ رَءُوفٌ رَّحِیم پیامبر آن چنان نسبت به شما مهربان است که برای ایمان آوردن شما از خودتان حریص تر است و نسبت به مومنان رووف و مهربان است.
در جای دیگر پیامبر را نرم خو معرفی می کند و در آیه159 آل عمران می گوید: فَبِمَا رَحْمَةٍ مِّنَ اللَّهِ لِنتَ لَهُمْ وَلَوْ كُنتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لَانفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَاسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَشَاوِرْهُمْ فِي الْأَمْرِ فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَوَكِّلِينَ
در روایات است که رسول اکرم هر روز توسط فردی مورد اذیت واقع می شد و او از پشت بام خانه بر سر پیامبر خاکستر می ریخت یک روز که این کار را نکرد پیامبر احوالش را گرفتند. گفتند که او بینمار است. پیامبر به عیادتش رفتند و با این رفتار مهربانانه او را متاثر ساختند و آن فرد مسلمان شد.
در زمانه ای که زنان را موجودی پست می دانستند و و دختران را زنده به گور می کردند رسول مهربانی ها می فرمایند: بهترین مردان شما خوش رفتارترین شما با زنتان است.
دین اسلام دین مهربانی هاست. پیامبراسلام مهربانترین انسان است. پس با تأسی به ایشان
مهربان باشیم.
مهربان باشیم.
#شبهه، تولیدی، دست نوشته
اصل در دینداری دل و ارتباط قلبی با خداوند است چرا بر ظواهر تاکید و پافشاری می کنید؟
صدای گام می آید ز سوی شام می آید
به روز اربعین خواهر ز راه شام می آید
برای رفع دلتنگی به نزد شاه می آید
علی با اهل آن خیمه رها از دام می آید
بدون خواهری زیبا برادر باز می آید
کسی با ناله وشیون به حال زار می آید
به یاد اصغری شیرین زنی بی تاب می آید
یکی دختر ز راه دور به پایش خار می آید
سبویی بهر دلجویی به نزد ماه می آید
به هر سالی در این ایام در این ره شاه می آید
گمانم مهدی امت به دل صد آه می آید
کنون بعد از هزاران سال بسی زوار می آید
به جاپای همان یاران هزاران یار می آید.
نوشته شده توسط:رهرو
*داستان عروج حضرت عیسی در آیات صدو پنجاه و هفت و صد و پنجاه و هشت از سوره نساء
*انواع گوشتهای حرام:
مردار، خون، گوشت خوک، آنچه برای بت ها ذبح شده ، آنچه که خفه شده ، آنچه که شاخ خورده، آنچه که پرت شده، به واسطه شکنجه و بیماری مرده، به وسیله درنده مرده و یا آنچه با بخت آزمایی به دست آمده.«آیه سه سوره مائده
*لزوم امامت امام علی «علیه السلام» در آیه سه سوره مائده الیوم اکملت لکم…. به واسطه اینکه این قسمت در عید غدیر نازل شده و در کتب شیعه و اهل سنت آن را مربوط به امامت امام علی «علیه السلام » دانسته اند.
*در آیه بیست و شش سوره مائده داستان چهل سال آوارگی یهود بیان شده است.
*داستان هابیل و قابیل پسران حضرت آدم از آیه بیست و هفت به بعد ذکر شده است .
*آیه پنجاه و پنج سوره مائده دلالت بر ولایت امام علی «علیه السلام » دارد زیرا وی تنها کسی است که در حال رکوع به فقیر کمک نمود.
نوشته شده توسط: رهرو
*روشی جالب در بیان امر به معروف و نهی از منکر در بیان آیات مربوط به حرمت شراب(برخی از امور باید به صورت تدریجی بیان شوند):
۱- از میوه خرما و انگور هم شراب می گیرند و هم روزی نیکو«نحل/آیه شصت و هفت»
۲- در حال مستی نماز نخوانید «نساء/آیه چهل و سه»
۳- در آن گناهی بزرگ و منافعی برای مردم است و گناه آن بزرگ تر است«بقره/ آیه دویست و نوزده»
۴- شراب و قمار پلید و از اعمال شیطان اند«مائده/ آیه نود»
* یکی از دلایل شیعه بر لزوم جانشینی ائمه اطهار بعد از پیامبر آیه پنجاه و نه سوره نساء است. و دلیل ایشان این است که این آیه در زمان جنگ تبوک که پیامبر امام علی را به جای خویش در شهر گذاشت نازل شد و نیز همه مفسران شیعه اولوالامر را به امامان معصوم تفسیر کرده اند.
*احکام قتل عمد و غیر عمد در آیات نود و دو و نود و سه سوره نساء بیان شده است.
* در آیه صد و دو از این سوره نحوه نماز خواندن در حین جنگ گفته شده است.
* در اسلام مهاجرت از اهمیت ویژه ای برخوردار است. این مطلب از آیات نود و هفت تا صد سوره نساء دریافته می شود، در این آیات عذاب کسانی که توان هجرت از سرزمین کفر دارند و به این امر مبادرت نمی ورزند، و نیز پاداش نیکوی کسانی که در راه خدا و رسول او مهاجرت می کنند بیان شده ست.
نوشته شده توسط: رهرو
در این نوشتار برخی از نکات موجود در جزء چهار بیان می گردد:
* منظور از ریسمان الهی «حبل الله» در آیه صد وسه سوره آل عمران اسلام، قرآن و ائمه اطهار است.
*در این جزء در چند آیه به اهمیت امر به معروف و نهی از منکر پی برده می شود:
آیه صد و چهار آل عمران که می گوید: باید ازمیان شما گروهی باشند که مردم را به نیکی فراخوانند.
آیه صد وده آل عمران که می گوید: شما بهترین امتی بودید که برای مردم پدیدار شدید زیرا به کار نیک فرمان می دادید و از کار ناپسند باز می داشتید.
آیه صد و سیزده و صد و چهارده آل عمران که می گوید: کسانی که از اهل کتاب امر به معروف و نهی از منکر می کنند از شایستگان اند و با دیگر اهل کتاب مساوی نیستند.
*در آیات صد و سی چهار و صد وسی و پنج از سوره آل عمران صفات متقین بیان شده است که از این قرارند:
انفاق چه در حال توانگری و چه در تنگدستی
فروبردن خشم
در گذشتن از خطای مردم
توبه پس از انجام کار زشت و یا ظلم به نفس
عدم اصرار بر گناه
*رمز پیروزی پیامبر اکرم در دعوت به اسلام، نرمخویی ایشان است. این مطلب را آیه صد و پنجاه و نه بیان می کند و نیز می گوید که اگر تندخو بودی مردم از اطراف تو پراکنده می شدند.
*در آیات یازده و دوازده سوره نساء برخی از قوانین تعیین ارق بیان شده است.
*آیه هجده سوره نساء می فرماید: توبه در هنگام مرگ بی فایده است.
نوشته شده توسط: رهرو
*در این جزء در دو مورد به صورت تمثیلی جریان زنده شدن مردگان بیان شده است تا پذیرش معاد قابل باور شود:
۱- در قالب داستان عزیر پیامبر در آیه ۲۵۹سوره بقره
۲-در قالب داستان پرندگان حضرت ابراهیم در آیه ۲۶۰سوره بقره.
*در مورد انفاق چند مطلب در این جزء آمده است:
۱- انفاق خالصانه: به مثابه یک بذر= هفت خوشه=هر خوشه صد دانه، آیه ۲۶۱بقره
۲-انفاق ریاکارانه: به مثابه کاشتن بذر بر روی سنگ صاف که اگر رگبار ببارد از بین می رود. آیه۲۶۴بقره
۳-مال انفاق: از پاکیزه ترین اموالی که از زمین به دست می آورید، نه اموال نامرغوب و بی ارزش، آیه۲۶۷بقره
۴-صدقه به دو صورت پنهانی و علنی قابل انجام است که هر یک فوایدی دارد. آیه۲۷۱بقره
۵-مشخصات فقیران واقعی: +کتمان فقر+نشانه آن در ظاهر+عدم اصرار به مردم، آیه۲۷۳بقره.
*از آیه ۳۸ تا۴۸ سوره آل عمران با اشاره به داستان بچه دار شدن حضرت زکریا در پیری و حضرت مریم بدون همسر قدرت خداوند متعال بر هر کاری بیان شده است.
* در آیه ۶۵ سوره آل عمران اشاره به احتجاج یهود و نصارا بر دین حضرت ابراهیم شده که قرآن به ایشان جواب می دهد که حضرت ابراهیم قبل از شما بوده و تورات و انجیل بعد از او آمده اند پس چگونه ابراهیم یهودی یا نصرانی بوده است.
نوشته شده توسط:رهرو
در این قسمت نکاتی از جزء دوم قرآن کریم بیان می شود.
در آیه ۱۴۲ماجرای تغییر قبله بیان شده است. در این جریان چند نکته حائز اهمیت است:
۱- بهانه جویی هایی که یهود در این جریان بیان می کردند.
۲-مطرح شدن بحث بطلان اعمال گذشته پس از تغییر قبله که خداوند با «ما کان الله لیضیع ایمانکم» به آن پاسخ می گوید.
۳- امت اسلام امت میانه است. قبله مسیح به سمت شرق و قبله یهود به سمت غرب اما قبله مسلمانان به سمت جنوب است.
۴- جریان تغییر قبله در کتب پیشین بیان شده بود و فقط تا زمانی که خانه کعبه از بت ها خالی شود مسلمانان رو به بیت المقدس نماز می خواندند پس جایی برای بهانه جویی نمی ماند.
در آیه ۱۵۴ بیان می شود که کسانی را که در راه خدا کشته می شوند مرده نخوانید بلکه آنان زنده هستند و شما نمی فهمید.
در آیه ۱۸۳ بحث وجوب روزه مطرح شده است. در این قسمت نکاتی قابل ذکر است:
*روزه بر اقوام پیشین نیز واجب بوده است« کما کتب علی الذین من قبلکم»
*در روزهای خاصی روزه واجب است«ایاما معدودات»
*ماه رمضان ماه نزول دفعی قرآن است«شهر رمضان الذی انزل فیه القرآن»
بخشی از این جزء به احکام و اخلاق طلاق می پردازد که برخی از آنها چنین اند: - چگونگی انجام طلاق - مقدار زمان عده - چگونگی طلاق قبل از ارتباط دو همسر -میزان عده زنی که همسرش فوت کرده - اخلاقیات لازم ضمن طلاق
در آیه۲۴۶ داستان پادشاهی طالوت بر بنی اسرائیل بیان شده است که از این داستان این درس گرفته می شود که شرایط حاکم جامعه برتری در علم و توانایی جسمی است و نه مال و ثروت.
این ها برخی از نکات جزء دوم قرآن کریم بودند.
*در این جزء سوره مبارکه حمد قرار گرفته است که فاتحه الکتاب و ام القران است و از این سوره به عنوان پایه و اساس قرآن یاد می شود، در این سوره خداوند متعال نحوه مناجات با خویش را به بندگان آموخته است.
*تفاوت مغضوب علیهم و الضالین در این است که در اولی گمراهان لجوج و دومی گمراهان معمولی مراد است.
*دومین سوره قرآن کریم سوره بقره است و دلیل نامگذاری آن به سبب سخن گفتن از گاو بنی اسرائیل در این سوره است.
*خداوند در آیه ۲۴این سوره به تحدی با مخالفان برخواسته و می گوید اگر می توانید یک سوره مانند قرآن بیاورید.
*داستان خلیفه اللهی آدم و سجده فرشتگان و جریان هبوط آدم از بهشت در آیه ۳۰ تا۳۸ این سوره
*برخی از الطاف خداوند به بنی اسرائیل و درخواست های ایشان از خداوند در این جزء آمده است که از این جمله اند:
-نجات بنی اسرائیل از دست فرعون که پسران را می کشت و دختران را به بردگی می برد. آیه ۴۹
-شکافتن دریا برای بنی اسرائیل و غرق شدن فرعونیان. آیه۵۰
-تمدید میعاد سی شبه حضرت موسی به چهل شب و انحراف بنی اسرائیل و پرستش گوساله سامری.آیه۵۱
-سایه بان بودن ابرها برای بنی اسرائیل در بیابان و نزول من و سلوی«نوعی عسل طبیعی و پرنده» برای ایشان.آیه ۵۶
-جوشیدن آب در بیابان برای بنی اسرائیل به در خواست حضرت موسی. آیه۶۰
-تمنای غذاهای رنگارنگ از حضرت موسی. آیه ۶۱
-ماجرای گاو بنی اسرائیل. آیات ۶۷تا۷۳
پس از بیان این ماجراها در آیه ۷۵ خداوند نتیجه گیری می کند و به مسلمانان می گوید:چگونه از چنین قومی انتظار ایمان آوردن دارید؟!
*در این جزء با اشاره با این اعتقاد یهود که گناهکارانشان فقط چند روزی عذاب می شوند در آیه ۸۰و عقیده انحصار طلبی بهشت برای یهود و نصاری به نژادپرستی ایشان اشاره شده است.
*از داستان حضرت سلیمان و ساحران بابل که در آیه ۱۰۲ آمده است این درس گرفته می شود که هیچ کس بدون اذن خداوند قادر به انجام کاری نیست.
اینها برخی از نکاتی بودند که در جزء اول از قرآن کریم بود.
نوشته شده توسط: رهرو