« حماسه 9 دیقربانیان منا »

جاماندگان کربلا
چه کنیم که از کاروان عاشورائیان جا نمانیم؟
با نگاهی به واقعه عاشورا در می یابیم که برخی از متدینین زمان از شرکت در این حماسه بزرگ جامانده اند. در حماسه ای که برخی به رستگاری بزرگ رسیدند چه شد که بعضی از بزرگان و مدعیان از قافله سعادت جا ماندند؟


در این نوشتار سعی بر این است که برخی از دلایل جاماندن از کاروان عاشورا بیان شود:
یکی از دلایل را می توان بی بصیرتی عنوان کرد، برخی افراد از بصیرت کافی نسبت به شرایط و نیز نسبت به امام زمان خویش بی بهره بودند و همین سبب جاماندن ایشان از سعادت بزرگ گردید.
عامل دیگری که در این زمینه می تواند مؤثر باشد غفلت است گاهی مشغول شدن به امور دنیوی و زندگی روزمره سبب می شود که نسبت به اتفاقات مهمی که دراطراف می گذرد بی تفاوت شویم و همین دلیلی شود که فرد از همراهی حق باز بماند.در قرآن کریم نیز در آیه صد و هفتاد و نه سوره اعراف در خصوص افراد گمراه دلیل گمراهی ایشان را غفلت معرفی می کند و می فرماید: وَ لَقَدْ ذَرَأْنٰا لِجَهَنَّمَ كَثِيراً مِنَ اَلْجِنِّ وَ اَلْإِنْسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لاٰ يَفْقَهُونَ بِهٰا وَ لَهُمْ أَعْيُنٌ لاٰ يُبْصِرُونَ بِهٰا وَ لَهُمْ آذٰانٌ لاٰ يَسْمَعُونَ بِهٰا أُولٰئِكَ كَالْأَنْعٰامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُولٰئِكَ هُمُ اَلْغٰافِلُونَ
سبب دیگری که می تواند مانع بزرگی برای پیوستن به حق گردد، گناه و زنگار دل است و این همان موردی است که امام حسین علیه السلام نیز در روز عاشورا با اشاره به لقمه های حرام آن را بیان فرمودند.
یک دلیل دیگر می تواند پیروی از سران و بزرگان باشد، برخی افراد به دلیل تبعیت از بزرگان و یا پدران از همراهی حق باز می مانند.خداوند متعال در این مورد در آیه صد و هفتاد سوره بقره می فرماید: وَ إِذٰا قِيلَ لَهُمُ اِتَّبِعُوا مٰا أَنْزَلَ اَللّٰهُ قٰالُوا بَلْ نَتَّبِعُ مٰا أَلْفَيْنٰا عَلَيْهِ آبٰاءَنٰا أَ وَ لَوْ كٰانَ آبٰاؤُهُمْ لاٰ يَعْقِلُونَ شَيْئاً وَ لاٰ يَهْتَدُونَ .
دلیل دیگری دنباله روی از اکثریت افراد است. برخی افراد برای حجت آوردن بر کارهای خویش به رفتار دبگر افراد جامعه استناد می کنند و این نیز یکی از دلایل جاماندن از قافله کربلا می باشد.
یک عامل هم حب جان و مال است.در کربلا عده ای با تطمیع طرف مقابل امام حسین علیه السلام از همراهی با ایشان جا ماندند.
پیروی از ظن و گمان به جای علم و یقین نیز می تواند فرد را از مسیر مستقیم باز دارد.خداوند متعال در قرآن کریم در این مورد در آیه سی و شش سوره یونس می فرماید: وَ مٰا يَتَّبِعُ أَكْثَرُهُمْ إِلاّٰ ظَنًّا إِنَّ اَلظَّنَّ لاٰ يُغْنِي مِنَ اَلْحَقِّ شَيْئاً إِنَّ اَللّٰهَ عَلِيمٌ بِمٰا يَفْعَلُونَ.
راهکارهایی که می توان از طریق آن از کاروان عاشورائیان عقب نمانیم در این قسمت بیان می گردد: یکی از راهکارها همیشه در یاد خداوند بودند و زیاد ذکر خدا را گفتن است.
راهکار دیگر افزایش معرفت نسبت به امام زمان و معارف و معتقدات دینی است.
راهکار دیگری که به نظر می رسد این است که تعصب نسبت به افراد و نیز گذشتگان نداشته باشیم و حق گرا باشیم در این صورت است که همواره همراه حق هستیم و به سوی حقیقت گام برخواهیم داشت.
ان شاءالله عاشورایی باشیم.
التماس دعا
نوشته شده توسط:فاطمه درویشی

موضوعات: مقاله
   پنجشنبه 15 مهر 1395


فرم در حال بارگذاری ...